Het is een veelgestelde vraag waar ik helaas geen simpel antwoord op heb. Een film laten maken is maatwerk. De keuzes die je maakt bepalen de uiteindelijke prijs. Het tarief voor jouw film kan ik je exact geven in een offerte op maat waarin al je wensen terugkomen.

Maar je hebt toch wel een richtprijs? Laat ik de meest gestelde vervolgvraag ook meteen beantwoorden. Want ik snap dat je wilt weten waar je ongeveer aan toe bent. Gemiddeld kost een kant-en-klare film bij mij tussen de €2.000 en €10.000. Best een verschil. Hoe dat komt leg ik graag aan je uit.

Waarom deze vanafprijs?

Laat ik beginnen bij die 2.000 euro. Want is dat niet wat veel voor een filmpje? Het is inderdaad niet weinig. Belangrijker is de vraag wat je ervoor krijgt.

Ik richt me op het maken van inhoudelijke films. Daarmee bedoel ik films waarbij het verhaal centraal staat. Het script, de planning en montage spelen een grote rol in mijn werkwijze. Om jouw verhaal goed tot uiting te brengen is er meer nodig dan mooie sfeerbeelden.

Met mij schakel je een professionele filmmaker in, geen cameravrouw. Mijn vanafprijs ligt daarom wat hoger dan prijzen voor video die je soms online tegenkomt.

Wat de prijs van een film bepaalt

De prijs voor jouw film hangt af van je wensen. En van hoeveel je zelf doet. Anders gezegd; hoeveel werk je mij uit handen neemt. Voor sommige wensen moet ik iemand inhuren. Die kosten bereken ik door in de totaalprijs. Hieronder zie je welke 9 factoren de kosten van een film beïnvloeden.

1. Concept en script

Je maakt een film met een doel. Het is mijn missie om jou te helpen om video effectief in te zetten. Heb je zelf al helder wat je doel is en hoe de film moet worden? Dan kunnen we in deze fase snel meters maken. Bijvoorbeeld als je zelf een scriptschrijver hebt of bent.

2. Planning en regelwerk

Rondom en tijdens het filmen moet er veel geregeld worden. Ben je een echte regelneef, dan kun je de kosten drukken door een actieve rol in de productie te spelen. Over wie het regelwerk doet, maken we vooraf duidelijke afspraken. We bespreken je wensen tijdens de briefing.

3. Voice-over

Een voice-over kan een goed idee zijn om je boodschap duidelijk over te brengen. Soms zijn een paar zinnen al genoeg. Andere keren heb je een groter verhaal te vertellen. Hoe groot of klein de voice-over tekst ook is; voor het inspreken huur ik een professional in. De teksten schrijf ik meestal zelf.

4. Presentatoren en crew

Je kunt het verhaal ook door iemand in beeld laten vertellen. Dat kan een medewerker uit je eigen organisatie zijn. Of een professionele presentator. Daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.

Ook is de crew van invloed op de prijs. Als regisseur en camera-journalist kan ik veel klussen alleen af. Soms heb ik een crew nodig voor licht en geluid. Dit hangt van verschillende dingen af, zoals de locatie, tijdsdruk, grootte van de productie en specifieke wensen. 

5. Draaidagen en locaties

Het aantal draaidagen is van grote invloed op de prijs. Wil je meerdere mensen interviewen, dan lukt dat misschien niet op één draaidag. Zeker als je op verschillende locaties wilt filmen. Documentaires zijn om die reden duurder om te maken. Je wilt een ontwikkeling van iemand volgen of meerdere kanten van een verhaal laten zien. Het aantal draaidagen loopt dan snel op.

6. Montage en effecten

In de montage komen de losse beelden samen tot een verhaal. Bij een langere film en dus meer beelden, vergt de montage meer tijd. Soms is er voor een korte film ook veel montagetijd nodig. Bijvoorbeeld om veel beelden creatief in elkaar te laten overgaan.

Om je een idee te geven: na een dag filmen zijn er gemiddeld twee dagen nodig om het materiaal te verwerken. Speciale effecten en bijzondere overgangen brengen extra kosten mee in de montage.

7. Versies

Soms is één film niet voldoende. Als je veel te vertellen hebt en maar weinig tijd. Denk aan het vluchtige kijkgedrag op social media. Of als je jouw boodschap wilt verankeren in het hoofd van je doelgroep. Afhankelijk van je doel werken verschillende versies van je film soms beter. 

Dat kan op meerdere manieren. Je kunt de film achteraf versnijden tot korte versies. Bijvoorbeeld van diepgaande interviews uit een documentaire naar korte compilaties die snel to-the-point komen.

Je kunt ook aparte scripts schrijven voor een social videoreeks. Tot slot heb je nog de social snack of teaser. Dat is een kortere versie van de film binnen hetzelfde online kanaal. Hierin wordt de belangrijkste boodschap herhaald, meestal de call to action.

8. Grafische elementen

Met grafische elementen bedoel ik tekst, illustraties of andere vormgegeven elementen die in beeld komen. Wat tekst toevoegen aan de video kan ik zelf. Voor illustraties en vormgeving werk ik met graphic designers. De ontwerpen die zij maken, laat ik bewegen in de film. Het inhuren van specialisten drijft de prijs op, maar ook het resultaat 😉

9. Muziek

Voor muziek in je video zijn er allerlei opties. Het liefst werk ik met stockmuziek vanwege de snelheid en de lage, vaste kosten. Wil je muziek op maat laten maken? Of commerciële muziek gebruiken? Dan krijg je al snel te maken met hogere kosten, extra doorlooptijd en het regelen van de muziekrechten.

Benieuwd wat jouw film kost?

Je snapt nu hoe de prijs van een film tot stand komt. De hamvraag blijft wat dat gave idee voor jouw film nou kost. Daar kun je laagdrempelig achter komen in 3 simpele stappen:

  • Neem even contact op en vertel in het kort wat je ongeveer wilt
  • Ik bel je om je wensen af te stemmen op je budget
  • Dan stuur je een offerte met de prijs voor jouw film en opties waar je nog uit kan kiezen

Deze offerte is vrijblijvend en verplicht je tot niets. Overweeg je een film te laten maken? Neem dan gewoon even contact op, dan weet je straks precies waar je aan toe bent.