Crowdfunding voor een film doe je niet alleen voor het geld. Als marketingwapen is het minstens zo effectief. Dat blijkt wel uit de campagne voor mijn korte natuurfilm Corona Lockdown Wildernis. Tachtig mensen doneerden, ik haalde 219% van het doelbedrag op en bereikte landelijke media. Waarom werd deze crowdfundingsactie zo’n succes?

Deze campagne tikte alle vinkjes af

Al twee keer eerder financierde ik een filmproject met crowdfunding. Dus ik wist wat me te doen stond toen ik aan Corona Lockdown Wildernis begon. Ik had geld nodig voor kleurbewerking, sounddesign en voice-over. De campagne ging een tikkie beter dan gehoopt. De film komt dus ook in het Engels uit. En ik ga hem insturen naar internationale filmfestivals.

Tijdens deze campagne kleurden alle vinkjes groen. Meer dan ik vooraf had kunnen voorzien. In deze blog bespreek ik ze een voor een. Zo weet je straks hoe je jouw filmproject succesvol kan financieren met crowdfunding. En ik vertel je welk vinkje mijn doelbedrag met 2000 euro verhoogde.

Crowdfunding is geen verdienmodel

Eerst moet een misverstand de wereld uit. Denk niet dat je geld gaat verdienen met crowdfunding. Het is een leuke maar enorm tijdrovende bezigheid. En het geld dat je ermee ophaalt, gaat je film in. Niet je broekzak. Crowdfunding helpt je dus om je idee voor een film te realiseren. En om kijkers al in een vroeg stadium voor je te winnen. Onderschat dit laatste niet.

Natuurfilm achtertuin Den Haag

Geloof in je eigen project

Het lijkt een open deur maar deze tip is o zo belangrijk. Kies alleen voor crowdfunding als je zelf in je film gelooft en er passie voor hebt. Je vraagt mensen hun portemonnee te trekken. Dat doen ze pas als je project als een huis staat. Dat begint met jou als boegbeeld voor je campagne. En het vraagt om durf en wilskracht om alles uit je campagne te halen.

Kies het juiste crowdfundplatform

Het aanbod aan platforms voor crowdfunding is enorm. Er zijn zelfs platforms die platforms voor crowdfunding in kaart brengen. Volg je me nog? Mijn tip: kies een platform waar je doelgroep al zit. Voor het crowdfunden van films zijn er twee heel geschikt: CineCrowd en voordekunst. Beiden bieden een veilige omgeving om je campagne te draaien. En ze begeleiden je bij het succesvol opzetten ervan.

Vraag donaties voor specifieke zaken

Het geld gaat niet op aan boodschappen. En ook niet op de grote hoop mocht het nodig zijn. Dus laat zien waar je het geld wél voor gebruikt. Bij veel platforms is dat ook verplichte kost. Voor Corona Lockdown Wildernis vroeg ik geld voor het professioneel uitbesteden van color grading, sounddesign en voice over. En ik legde uit dat ik deze specialisten graag wilde betalen na het door corona gedwongen thuiszitten.

Laat jezelf zien

Mensen steunen jou, niet per se je film. Dus laat jezelf zien en vertel je verhaal. Dat begint al op je crowdfundingspagina met een pakkende teaser. Een filmpje waarin je uitlegt waarom jouw film er moet komen. En waarom jij de beste persoon bent om hem te maken.

Social media is natuurlijk dé plek om je te laten zien. Schroom niet om tijdens je campagne dagelijks van je te laten horen. Ik was daar in eerdere campagnes wat ongemakkelijk mee. Daar zitten mensen toch niet op te wachten, dacht ik dan. Voor dit project besloot ik tot een no shame attitude.

En blijf donateurs betrekken. Zij delen je missie. Samen bereik je meer dan alleen. Via CineCrowd stuur je donateurs eenvoudig updates. Doe dat ook want zij zullen jouw nieuwtjes weer delen in hun netwerk. ‘Die film waar ik het laatst over had. Binnen een week hebben we het doelbedrag al gehaald. Goed hè?!’

Maak handig gebruik van deze drie schillen

  1. Begin je campagne bij familie en vrienden. Daar heb je grootste kans om donateurs te vinden. En als er één schaap over de dam is… Ik stuurde een mail naar de mensen die ik anders zou uitnodigen voor mijn verjaardag. In plaats van een verjaardagscadeau vroeg ik ze om een donatie voor mijn film. Dat was een kickstarter voor mijn campagne.
  2. Dan komt het moment om je netwerk in te schakelen. De eerste donaties zijn in de pocket. Dus je crowdfundingsactie is geloofwaardig. Je bereikt bekenden uit je netwerk het makkelijkst via social media. Gebruik leuke ‘haakjes’ en materialen om te vertellen waar je mee bezig bent. Stills uit je film, reacties van donateurs, mijlpalen tijdens je campagne.
  3. De derde schil zijn de onbekenden. Die bereik je met media-aandacht. Ik besloot een persbericht uit te sturen. Goed idee natuurlijk, alleen kwam het succes bij mij uit onverwachte hoek. Een oud-collega van TV West had me al opgemerkt en wilde een item over mij maken. Dat zorgde voor een sneeuwbaleffect. Opeens had ik interviews met NPO Radio 1, AD, Editie NL en meer landelijke media.

Timing is alles

Het succes van mijn crowdfunding kwam grotendeels door de timing. Die was perfect. Een natuurfilm over de corona lockdown terwijl we er net uitkwamen. Iedereen was er nog vol van. En we hunkerden naar positief nieuws. Nieuws uit de natuur terwijl wij onze huizen weer uit mochten. Beter kon het niet.

Beloon donaties met creatieve rewards

Met leuke beloningen trek je donateurs over de streep. En je prikkelt ze om net iets meer te doneren omdat ze die gave reward willen. De truc is om de kosten voor deze ‘cadeautjes’ laag te houden. Anders schiet het z’n doel voorbij. Gelukkig ben je een filmmaker dus zit het met je creativiteit wel snor. Ter inspiratie, dit waren de mijne:

  • Vanaf 5 euro: een mierzoet bedankje
  • Vanaf 15 euro: vorige reward + een still uit de film
  • Vanaf 25 euro: vorige reward + een sneak previewlink
  • Vanaf 50 euro: vorige reward + naam en logo in de aftiteling
  • Vanaf 100 euro: vorige reward + viewing van de film
  • Vanaf 250 euro: vorige rewards + originele insectenpentekening

Met deze rewards heb ik veel hoge donaties opgehaald. Ik kreeg er hele leuke reacties over. En het kostte mij (nagenoeg) niets.

Creatieve reward voor crowdfunding

Denk groter dan je doelbedrag

Je crowdfunding loopt als een speer. Halverwege de campagne is je doelbedrag al bereikt. Oeps! Dat overkwam mij bij Corona Lockdown Wildernis. En om eerlijk te zijn, zo groot had ik niet durven dromen. Dus ik moest snel schakelen en bedacht een tweede doel. Een internationale versie van de film. Daarvoor had ik een Engelse voice over nodig. Nieuwe motion graphics. En wat budget om inschrijfgelden te kunnen betalen voor de filmfestivals. Ja, dat groot dromen ging me opeens goed af.

Zo wist ik 2.000 euro extra op te halen en mijn doelbedrag ruimschoots te verdubbelen. Daarmee kon voice over Aldith Hunkar – vooral bekend van het Jeugdjournaal – ook de Engelse film inspreken. En een filmposter is in de maak.

Is crowdfunding iets voor jouw filmproject?

Met deze tips hoop ik dat je die afweging kunt maken. Als je besluit je film te crowdfunden, ga er dan helemaal voor. Want het is leuk om je kijkers al zo vroeg bij je film te betrekken. Mij heeft het veel meer gebracht dan geld alleen. Ik kan de film naar een hoger niveau tillen. Samenwerken met fantastische professionals. En het geeft mij en m’n bedrijf een enorme boost.

De echte impact moet nog komen, want de film is nog niet uit. En hij gaat op reis langs de internationale filmfestivals. Wat een avontuur. En één ding is zeker. Zonder crowdfunding was dit allemaal niet gelukt.